APART - Bitch Planet

Neposlušné ženy posielajú na väzenskú planétu Bitch Planet

V slovenčine vychádza úspešný feministický komiks Bitch Planet, v ktorom vystupujú aj queer hrdinky. Americká autorka Kelly Sue DeConnick ním trefne poukazuje na nedostatok silných ženských postáv v dielach popkultúry.

Nespĺňate spoločenskú normu krásy? Máte nadváhu? Nie ste dobrou žienkou domácou? Prípadne nedokážete mužovi odpustiť neveru?

V hrôzostrašnom dystopickom svete amerického komiksu Bitch Planet od autorky Kelly Sue DeConnick vás za takúto „neposlušnosť“ môžu poslať na prevýchovu do väzenia na vzdialenú planétu. Okrem ponižujúcich procedúr vás neminie ani nútené súperenie v násilnom športe pre potechu krvilačných televíznych divákov.

Na tejto planéte s jednoduchou prezývkou Bitch Planet sa stretáva skupina žien, ktorá sa rozhodla vzoprieť systému a vzbúriť sa proti patriarchátu. Pripomína to seriál Orange Is the New Black, akurát zasadený do sci-fi kulís. V Spojených štátoch komiks vychádzal ako seriál na pokračovanie od roku 2014, na Slovensko prichádza až teraz.

V auguste totiž vyšiel v obmedzenom náklade pod značkou umeleckého kolektívu Apart. V prípade úspechu by mohli so slovenskými dialógmi vyjsť aj ďalšie dve jeho pokračovania. Preklad pripravili Kristína Kállay, Kristína Országhová a grafička Magda Scheryová.

Komiks Bitch Planet, Foto: APART

Buď taká, akú ťa má rád!

Politický svet komiksu v niečom pripomína slávnu knihu Georgea Orwella 1984. Všetky pravidlá pretechnizovaného sveta budúcnosti vymýšľa takzvaná Rada otcov. V prvej časti komiksu sú tajomnou silou, väzenkyniam sa prihovárajú prostredníctvom monitorov a vyžadujú bezpodmienečnú poslušnosť.

Orwell sa pre svoj opus magnum a vodcu „Veľkého brata“ inšpiroval nacistickým Nemeckom, autorku Bitch Planet zas zaujala súčasnosť a bigotní, rasistickí politici. V tom, ako dystopická spoločnosť objektivizuje ženy, môže pripomenúť inú slávnu knihu, Príbeh služobníčky od Margaret Atwoodovej. Rodové roly sú v oboch dielach stereotypizované, ženy majú jasne stanovené svoje „miesto“. Nemôžu sa sťažovať, musia jednoducho prijať svoju neslobodu.

Významné miesto v represívnom svete majú odpudivé, propagandistické reklamy. Komiks pretkávajú inzertné strany pripomínajúce ženské magazíny.

Slogany na nich čitateľom oznamujú: Nebuď už taká tlstá a hnusná, ty tučibomba. Schudni s lahodnou pásomnicou! Tvoja vagína je nechutná! Buď taká, akú ťa má rád. Príjemná vo dne v noci! Tvoja rodina ťa bude mať radšej, keď budeš piecť!

Komiks Bitch Planet, Foto: APART

Trans ženy sa spovedajú zo svojich hriechov

DeConnick v prednáške na konferencii 99U trvá na tom, že chcela vo svojich príbehoch vytvoriť satiru súčasnosti, a často sa jej skutočne darí rozosmiať, no jej svet je zároveň plný násilia a temnoty. Ženy sú nútené podstúpiť neľudské experimenty, v sprche ich neustále sledujú chlípni dozorcovia, bijú ich do bezvedomia.

Inakosť je tiež na Bitch Planet potlačená, homosexuálna orientácia sa vníma ako neposlušnosť. Vo väzení sa tak stretli lesby aj transrodové ženy, ktoré sa musia Rade otcov spovedať zo svojich „hriechov“.

Autorka to postavám vynahradzuje aspoň peknými romantickými príbehmi, ktoré medzi sebou zažívajú. Ako však skončia, zatiaľ nie je jasné, lebo sa stále čaká na uzavretie ságy.

Komiks Bitch Planet, Foto: APART

Kapitánka Marvel bola feministkou

Kelly Sue DeConnick príbeh Bitch Planet napísala po rokoch práce vo svete popkultúry, ktorý vyzdvihuje postavy svalnatých mužských superhrdinov. Autorka kritizovala, že ženské postavy sú v komiksoch často vykreslené ako slaboduché a neustále potrebujú, aby ich zachraňovali. Prečo by sa nemohli zachrániť samé?

Vo svojej tvorbe sa snažila tieto naratívy postaviť na hlavu, keď pracovala na iných komiksových sériách – písala napríklad scenáre ku Captain Marvel. Fanúšikovia na ne potom nahnevane reagovali, že sa zo superhrdinky kvôli nej stala priveľká feministka. Bitch Planet však možno označiť za jej zďaleka najpolitickejší a najangažovanejší počin.

Je o utláčaní, slobode prejavu, boji proti patriarchátu a proti spoločenským stereotypom. Postavou, ktorú si podľa DeConnick čitatelia najviac obľúbili, je lesbická Afroameričanka Penny Rolle, ktorú na Bitch Planet poslali potom, ako v pekárni napadla zákazníka pre rasistické vtipy. Okrem toho má Penny Rolle aj nepoddajné kučeravé vlasy, ktoré nepodliehajú „spoločenskej norme“ a za ktoré ju zvykli kritizovať.

V prednáške na konferencii 99U DeConnick ďalej uvažuje, ako môže vytvoriť umenie, ktoré by prinieslo pozitívnu spoločenskú zmenu, a to hlavne v dnešných časoch. „Keby som vedela ako, spravila by som to dnes hneď po prebudení, ešte pred rannou kávou. Zničila by som rasizmus, sexizmus a homofóbiu,“ povedala bonmot, no ďalej pokračovala: „Pracujem v odvetví, ktorému vládnu superhrdinovia a ich prácou je prinášať nádej. A naučili sme sa od nich, že nejdú len do tých zápasov, pri ktorých vedia, že vyhrajú.“ Dôležité je podľa DeConnick pracovať s odvahou – nebáť sa úprimne vyjadriť a nebáť sa prehry.

Autor: Marek Hudec

Foto: APART

O autorovi/autorke /

marekhudec27@gmail.com

Vyštudoval žurnalistiku na Masarykovej univerzite v Brne, štyri roky bol redaktorom denníka SME. Recenzie a články publikoval v rôznych magazínoch ako Kinema, Kinečko, Queerslovakia či Vlna, okrem toho vydal prozaickú fantasy knihu Prosté rozprávky, ktorá spája motívy z Dobšinského rozprávok s príbehom queer hrdinu. Okrem písania sa venoval produkcii, organizoval podujatia Kapitalks a literarnyklub.sk.