Režisérka prvého poľského queer webseriálu: Kontrola je príbeh o láske, nie o sexuálnej orientácii

Slovensko a Poľsko majú okrem geografických súradníc podobné aj politické kampane, ktoré sú vo veľkom zamerané proti LGBT menšine. Napriek tomu sa naši susedia môžu pochváliť prepracovaným príbehom lásky dvoch žien. Prvú časť si na Youtube pozrelo už vyše dvanásť miliónov ľudí. Ako sa zo školského projektu stal svetovo úspešný webseriál? Odpovedala nám jeho režisérka a scenáristka Natasza Parzymies, s ktorou sme sa porozprávali priamo vo Varšave.

Láska je láska alebo ako by napísali Poliaci miłość to miłość. LGBT komunita to však u našich severných susedov nemá o nič ľahšie. Politické strany si pravidelne zakladajú svoje kampane na „ochrane“ obyvateľov pred pármi rovnakého pohlavia. Situáciu navyše zhoršujú podobne ostro ladené vyjadrenia cirkvi, ktorá má v krajine nesmierne silné postavenie. Priestor na vyhranené názory im dokonca pravidelne poskytujú aj štátne denníky. Výsledkom je, že heterosexuálna väčšina má z LGBT komunity priam strach, a ten sa veľmi často mení na nenávisť. Dôsledkom bolo aj narušenie prvého Pride pochodu v Białystoku či zverejnenie nálepiek „Zóna bez LGBT“ v provládnych novinách Gazeta Polska.

S režisérkou Nataszou Parzymies sme sa stretli priamo pred Palácom kultúry a vedy vo Varšave. V hlavnom meste býva odjakživa, spoznala tam aj svoju priateľku. Svoju sexuálnu orientáciu neskrýva, s partnerkou sa bežne držia za ruky. „Zatiaľ čo Varšava je moderná a plná mladých ľudí, menšie mestá lipnú na kostoloch,“ uvádza mladá režisérka základný rozdiel. Hlavné mesto napriek tomu nie je úplne imúnne voči náladám proti LGBT komunite. „Od incidentu v Białystoku tu na nás s partnerkou viac zazerajú. Predtým sa to nedialo,“ opisuje svoj postreh Natasza.

Jej webseriál Kontrola nabral veľmi rýchlo celosvetový úspech. Aktuálne má prvá časť takmer dvanásť miliónov pozretí a ani ostatné epizódy nejdú v sledovaniach pod milión. V komentároch sa dajú nájsť len pozitívne ohlasy a Natasza dostáva pochvalné správy aj z Brazílie či Indie. Prvotným zámerom však nebolo vytvoriť webseriál, ale len splniť školské zadanie.

Erotika je v našich mysliach

Natasza študuje odbor filmová a televízna réžia, v rámci ktorého dostala za úlohu natočiť krátky dvojminútový film na tému erotika. Rozhodla sa ju poňať implicitne, a preto v prvej časti neuvidíte žiadny bozk či niečo viac. Všetko je postavené na vzájomných pohľadoch a letmých dotykoch, ktoré nie sú počas letiskovej kontroly až také nezvyčajné. Vďaka práci s kamerou a strihu sa však divák veľmi rýchlo dovtípi, že ide o náhodné stretnutie dvoch expriateliek. „Nerobia nič, ale aj tak sa im vybavuje veľa intímnych spomienok. Myslím si, že erotika sa nachádza v našich mysliach. Nie je fyzická,“ uvádza režisérka.

Hotový krátky film získal v škole vynikajúce hodnotenie. Úspech nečakaných rozmerov však prišiel, keď ho Natasza zavesila na Youtube. „Výbuch, ktorý nastal, ma ohromil,“ hovorí režisérka. Pre pokračovanie sa nerozhodla hneď, napokon ju presvedčil masívny záujem komentujúcich. Dopísala scenár na ďalších šesť epizód a začal vznikať prvý a zatiaľ jediný poľský queer webseriál.

Na otázku, či pozná úspešný upírsky príbeh Carmilla, reaguje Natazsa so smiechom: „To je ako keby sa ma niekto spýtal, či dýcham.“ Nevidela síce všetky časti, no práve vďaka tomuto webseriálu nadobudla dojem, že aj Kontrola by mohla byť populárna. A nemýlila sa. Na poslednú siedmu časť čakajú milióny ľudí. Natasza má však mierne obavy, ako zareagujú na koniec. Sama ho nazvala kontroverzným. Čím presne si vyžiadal tento prívlastok, zistíme už čoskoro.

S príbehom sa stotožnia aj heterosexuáli

Obľúbenosť webseriálu Kontrola má podľa režisérky dva hlavné dôvody. „S príbehom sa dá ľahko stotožniť, keďže každý z nás už mal zlomené srdce,“ myslí si Natasza. Druhým dôvodom úspechu sú jednoznačne herečky Ada Chlebicka a Ewelina Pankowska. „Sú skvelé. Adu som spoznala v škole, už predtým sme spolupracovali na niekoľkých filmoch. Ewelinu som videla hrať v divadle. Kamarát fotograf mi potom povedal, že ju pozná a navrhol mi ju na jednu z hlavných postáv Kontroly,“ spomína Natasza.

Obe herečky sú v Poľsku pomerne známe. Ewelina najmä vďaka divadelným predstaveniam a Ada účinkuje aj v televíznych a reklamných projektoch. Aktívne sa tiež podieľali na scenári Kontroly, ktorý si s nimi Natasza vždy vopred dôkladne prešla. Ich cieľom je ukázať, že životy LGBT ľudí sa nelíšia od života heterosexuálov. Každý sa raz zaľúbi, prejde sklamaniami a do toho sa občas ocitne na benzínke, v karaoke bare či na letisku.

Nečakajte preto žiadne dramatické coming outy alebo jednoznačné nálepky. „Je to príbeh o láske a nie o sexuálnej orientácii,“ vysvetľuje režisérka. Hoci sa jedna z epizód natáčala aj v gej bare, dúhové vlajky sa v scénach nevyskytujú a kombinácia svetiel modrá, fialová, ružová nebola na benzínovej pumpe zámerom. Majka a Natalia sa občas správajú na prvý pohľad nepochopiteľne a nerozumne, no tým sa opäť len podčiarkuje uveriteľnosť príbehu. „Taký je život. Ľudia robia chyby a navzájom si ubližujú,“ komentuje Natasza.

Rôzne sexuálne orientácie sú prirodzené

V poľskej filmovej a televíznej tvorbe reprezentáciu LGBT komunity nenájdete. Aj preto je Kontrola dôležitým projektom, ktorý pomáha financovať tamojšia Parada Równości. Na konci každej epizódy môžeme vidieť celý zoznam ľudí, ktorí sa na webseriáli podieľajú. Mien je niekoľko desiatok a každý pracuje zadarmo. Vrátane spomínaných herečiek, ktoré sú síce heterosexuálky, no plne si uvedomujú dôležitosť svojich úloh.

„Keď ma Natasza oslovila, hneď som bola očarená krásnym príbehom lásky, ktorý Kontrola predstavuje,“ opísala Ewelina Pankowska svoj prvý dojem pre magazín QYS. „Odjakživa sa mi zdalo prirodzené, že ľudia majú rôzne sexuálne orientácie. Až po nejakom čase som si uvedomila, že niektorí diváci považujú náš webseriál za unikátny a iní zas za kontroverzný,“ priznáva Ewelina. „Teraz som veľmi šťastná, že svojou prácou podporujem ľudí, ktorí sa cítia odmietaní spoločnosťou. Diváci mi píšu, ako vďaka Kontrole nabrali odvahu ukázať, kým naozaj sú. Lepšiu spätnú väzbu by som si ani nemohla želať,“ hovorí herečka.

Medzi najzapamätateľnejšie momenty webseriálu patrí Ewelinino karaoke vystúpenie. Z produkčného hľadiska však vôbec nešlo o jednoduchú scénu. Herečka mala pôvodne spievať inú skladbu, no ľudia, od ktorých potrebovali autorské práva, sa vraj nechceli politicky angažovať. „Na Kontrole pritom nie je nič politické,“ zdôrazňuje Natasza, no zároveň chápe súvislosť s obsahom predvolebných kampaní. „Nakoniec to však dopadlo dobre, Agnieszka je moja obľúbená skladba.“

A prečo sa vlastne webseriál volá Kontrola? Samozrejme, nejde len o súvislosť s technologickou školou prerobenou na letisko, kde sa odohráva časť deja. „Názov vyjadruje moc, ktorú nad sebou majú hlavné postavy,“ vysvetľuje Natasza. Ako scenáristka sa zrejme rada hrá so slovami. Podobný moment sme totiž mohli zachytiť aj v druhej epizóde tesne predtým, ako Natalia doslova vstúpila Majke do života. „Kontroluje náš život. Na šesť,“ obrátila sa na ňu zamestnávateľka lúštiaca krížovku. Majka si najskôr tipla nesprávne, no teraz už pozná odpoveď. Miłość. Láska.

Finálnu epizódu zverejní režisérka Natasza Parzymies na Youtube15. februára.

Hlavné foto: Bartek Cebula

O autorovi/autorke /

dominica.chrastova@gmail.com

Ellise; Lilith//lyrics/